Karsai Mihály honlapja

Pirin hegység – Vihren csúcs 2914m és

Olympos hegység Mytikas csúcs 2918m

2007. augusztus 19-26.

Fényképek a PICASA képtárban.
Válogatás: Szikora Mihály, Gyebrovszki Tamás, Karsai Mihály fotóiból

Túra program:

2007. augusztus 19. vasárnap: utazás személygépkocsival BékéscsabaOrosháza – Szeged – Belgrád – Nis – Pirot – Szófia – Blagojevgrad – Banszko – Banderitsa turistaház (1850m) útvonalon 900 km, érkezés a késő délutáni órákban.

Chalet Banderitsa
Address: North part of PIRIN Mountain; Altitude: 1850 m
Phones: 00359 (0)48/863503 (BTA network: 276), GSM: 00359 (0)887/503842;
Szállásfoglalás: Tourist Association Vihren, 2770 Bansko, 4, Vazrajdane Square, tel.: 07448 / 82-79, fax 07448 / 82-78, mobile 048 / 76 11 88 (BTA network: 220), 99 64 83 (BTA network: 320)

Foglalás: 2007. augusztus 19-22 , egy szobában  9 főre, 4 éjszaka 10 Leva/fő/éj
Bánderica th. (1770 m). A Vihrcn-csúcs alatt, Banszkótól 14 km-re. A nyári idényben rendszeres autóbuszjárat Banszkóból. Banszkótól gyalog 3-3,5 óra. Hh. sz.: 230. Villany, víz­vezeték; mosdók a szabadban. Turistakonyha, étterem. Az épület mellett, a völgy tisztásán 200 férőhelyes kemping. Le: Turiszticseszko Druzsesztvo „Eltepe”, Banszko.
Vihren th. (1950 m). A Bánderica-völgyben, a gránit és márvány Pirin határán, Banszkótól 17 km-re, a Bánderica th.-tól az autóbuszjárat végállomásától makadámúton 3 km-re. Banszkótól gyalog 3,5-4 óra. Hh. sz.: 200. Villany, vízvezeték, büfé. Konyhája előrendelésre főz meleg ételt. Le: CSz na BPSz, rajon gr. Banszko.

A vasvázas és kissé elnyúlt vas sodronyos ágyakból kisebb tornamutatvánnyal sikerült kiszállnunk, majd a fürdést is sikerült megoldanunk az I. emeleti fürdőszobában folyamatosan és vízesésszerűen üzemelő egy szem zuhanyfülkében. Egyébként a szálláshelyünk az árához viszonyítva nagyon is megfelelt.

2007. augusztus 20. hétfő:

10. sz.út: Bánderica th. – Kazana-völgy – Vihren-csúcs – Vihren th .-– Bánderica th.
Jelzés: P sáv; táv: 8,5 km; menetidő 5-6 óra

A Bánderica turistaháztól sudár páncélfenyők erdejében erős emelkedőn hamarosan elértük Mala Kazana völgyet. Az egykori gleccser völgy végén a moréna fölötti katlanban kis bivak áll, mellette meteorológiai állomás és útelágazás található a Vihren turistaház felé.

Nagy (Goljama) Kazan katlanba a Vihren és Kutelo közötti mély cirkuszvölgybe érkeztünk, amelyet meredek márványfalak vesznek körül. A Vihren oldala itt szinte függőleges, 400 m magas, IV. nehézségi fokú mászó-fal.

Tovább a Premkata-nyeregbe (2660 m), és tovább a Vihren meredek ény. gerinc élén ködös felhős időben jutottunk fel a Pirin legmagasabb csúcsára (2914,5 m).

A csúcsról felejthetetlen kilátás nyílik a Pirin márvány- és jó időben valószínűleg a gránitcsúcsaira, a Rilára, Rodopére, az Olymposra és az Égei-tenger Thasos-szigetére is.

A csúcsról meredek ereszkedő vezet a Vihren – és a Hvojnati-csúcs közötti Kabata-nyeregbe (2560 m), ahonnan a gyorsabb csapatrész (Simon Katalin és Nagy Norbert) a gerinc nyugati oldalán a Vlahinszji-tóhoz is leszakadt. Többiek a Kabata nyeregből keleti irányban és szemerkélő esőben a Vihren turistaház felé indultunk. A turistaházig a gyorsabb csapatrész és a jó idő is utolért minket.

Chalet Vihren
Region: BLAGOEVGRAD Address: North part of PIRIN Mountain; Altitude: 1950 m
Contact details: Radiotelephone, mobile 048 / 86 27 62 (BTA network: 277)
Host Association: Tourist Association Vihren, 2770 Bansko, 4, Vazrajdane Square, tel.: 07443 / 82-79, fax 07443 / 82-78, mobile 048 / 76 11 88 (BTA network: 220), 99 64 83 (BTA network: 320)

A Vihren turistaházból egy kis pihenő után a műút melletti turistaúton fél óra alatt értünk vissza a Bánderica turistaházhoz, illetve előtte a kemping melletti sütödéhez, étteremhez és sörözőhöz, ahol a „sopszka” saláta volt a sláger.

2007. augusztus 21. kedd:

Két napos kirándulást terveztünk a gránit pirin irányába, Tevno-tó melletti szálláshellyel.
Előző napi útvonalon a Vihren turistaházig 2,0 km; menetidő: fél óra.

13. sz. út: Bánderica th. – Vihren  th. – Todorina  porta felé, majd a Glavnjiska portára
Táv: 8 km; Jelzés: K sáv; menetidő: 1,5 óra majd Sárga jelzésen: 0,5 óra.

Az előző napi úton vissza a Bánderica és a Vihren turistaház között, majd a Vihren th.-tól a Bánderica-patak k. partján indulunk felfelé. A Nagy-Bánderica-tóhoz (amelyben pisztráng is él, ezért Ribno ezero (Halas-tó) a neve) vezető elágazást nem vettük észre, így a tavat felülről tudtunk csak megnézni, majd tovább sziklatömbök és gyalogfenyők között, majd a kis Békás- (Zsabesko-) tóhoz jutottunk, ahol rövid pihenő és lábmosás következett. Innen tovább az útelágazás után, egy szerpentinező meredek lejtő nagy sziklatömbjein néhol négykézláb a Glavnjiska portára (2550m) jutottunk. Az utunk a mészkő és a gránit Pirint elválasztó hosszú gerencen vezetett tovább.

23      Glavnjiska porta  – Tipic-csúcs – Tevnoto-tengerszem
Jelzés: kőrakások; táv: 6 km; menetidő: 2 óra

A porta után a Vázela- (Csomópont, 2615 m) csúcs következik. Belőle ágazik É-ra a Todorin-gerinc, amely a Bánderica- és Vaszilak-völgyeket elválasztja. További utunkon a keskeny főgerincen, a 4. sz. Névtelen-csúcs (2639 m) táján É felé a mély­ben meghúzódó nagy Tipic-tengerszemre látunk, majd a két Tipic-csúcson áthaladva a kanyargó partú kis Tipic-tenger­szemre nyílik kilátás. A Prevalszki csal (2605 m) után a Csairszki preval-nyeregbe (2460 m) ereszkedünk. Ezen vezet át a Demjanica és Szandanszki th.-akat összekötő Z jelzésű út. A nyereg­ben forrást találunk. A következő csúcsot, a Mozgoviski csukart (2610 m) É-ról, vízszintesen vezetett úton megkerülve, a Mozgovica vagy Bor portára jutunk, ahonnan P jelzés vezet a Tevno- vagy Tevnoto-tengerszemhez. A nyeregből a Kamenica-vonulat csodá­latos képe bontakozik ki. K-re tartva lemegyünk a Belemeto-cirkuszvölgy felső teraszára, ahol a Pirin egyik nagy tenger­szeme, a Tevno-tó fekszik. Partján új turistaház áll, a hegyi mentők állomásául is szolgáló 50 hálóhelyes bivakház (2515 m), a következő szálláshelyünk.

Az 1984. évi túrára nem egészen pontosan visszaemlékezve, a közel 20 km-es elég hosszú és fárasztó út végén, a reggeli indulás után délután öt óra körül nagy öröm volt meglátni a távolban a jellegzetes U alakú Mozgovica – hágót, amely mögött végre este hét óra körül megérkeztünk a Tevno-tó menedékházhoz. Nekem sötétedésig volt még egy feladatom, a közeli hágóba kellett felmásznom, hogy legyen térerő és haza telefonáláshoz.

Shelter Tevnoto Ezero
Region: BLAGOEVGRAD Address: North part of PIRIN Mountain; Altitude: 2515 m.
Host Association: Tourist Association Vihren, 2770 Bansko, 4, Vazrajdane Square, tel.: 07448 / 82-79, fax 07448 / 82-78, mobile 048 / 76 11 88 (BTA networkwork: 220), 99 64 83 (BTA networkwork: 320)

A menedékház padlása helyett (ahol 40 cm széles fekhelyeink lettek volna) a ház mellett felállított 10-15 férőhelyes sátrakat választottuk szálláshelyül, ahol ugyancsak 10 Leva/fős áron, priccseken jót aludtunk.

2007. augusztus 22. szerda:

Korábban még úgy gondoltuk, hogy két lehetőség között választhatunk, vagy az előző napi úton visszatérünk a Banderica th-hoz, vagy a Demjanica th.-on és a Todorin csúcson keresztül térünk vissza, egy lényegesen hosszabb úton.

Figyelembe véve az előző napi teljesítményünket a legalább másfélszer hosszabb út helyett a rövid haza út mellett döntöttünk. Menet közben most sikerült megtalálni a Nagy-Bánderica-tóhoz vezető utat és a tavat is, amely szépségét a ragyogó napsütésben élvezhettük.

2007. augusztus 23. csütörtök:

Utazás: Banderitsa turistaház – Banszkó – Blagoevgrad –  Thessaloniki – Litochoro útvonalon, összesen 350 km.
Vezetés közben egy kicsit zavaró volt, hogy a legfrissebb navigációs térképek ellenére a program a főútról legalább 300 km-en keresztül (egykét alkalommal sikeresen) elhagyott mellék utakra akart állandóan leterelni.

A Gritsa Litochoro tengerparton, az Evridiki Camping árnyas fái alatt találtunk jó sátorhelyeket. Az árat is sikerült (10 Euró/fő/éjszakáról 20 Euró/csoport/éjszakára) csökkenteni, ami már tényleg nagyon olcsó volt a 9 fős létszámot figyelembe véve.

2007. augusztus 24. péntek:

Délelőtti fürdés, medúza fogás és pihenő után az autókba ültünk és felmentünk az Olympos oldalában a Prionia parkolóhoz (1100m). Rekkenő hőségben és óriási szárasságban délben indultunk az Olympos legyőzésére. A szárasságra és a teljes vízhiányra a parkolóban több tábla is figyelmeztetett.

A Prionia parkoló és az „A” Spilios Agapitos turistaház (2100m) közötti 1000 méteres szintkülönbségű völgyben vezető, majd a turistaház előtt szerpentinező utat négy óra alatt sikerült teljesítenünk. .

Az „A” Spilios Agapitos turistaház telefon száma: 00/30-23520 81800
horská služba Olympu (rescue team)                                 –23520 42995
horolezecká asociace Litochoro                                        – 23520 84200
centrální požární služba                                       – 199,   – 23510 23333

A turistaházra a végtelen tisztaság és fegyelmezettség jellemző. A közel félórás rendszabály ismertetőt követően majdnem mindeni betartotta a szabályokat. A nagy szárasság és a tűzveszély miatt a gázfőzőket sem használhattuk, így elfogadtuk a ház ízletes, nem túl olcsó étel ajánlatát. Kivétel Gyebrovszki Tamás volt, aki több száz métert legyalogolt a hegyről, hogy „jó” főzőhelyet találjon magának.

2007. augusztus 25. szombat:

Korán reggel kellemesen hűvös időben indultunk az Olympos tetejére a Mytikas csúcsra. A turistaháztól még túra kabátokban furfangos az úton, javarészt apró kavicsos ösvényen haladnunk felfelé a Skala (2866m) főgerincen lévő csúcsig. Tovább a főgerincen lefelé a főgerinc bemetsződésébe és a csúcstömb alatti hegyoldalban I. nehézségű mászó úton négykézláb jutottunk fel az elő csúcsra, majd a Mytikas (2914) főcsúcsra.

Gyakorlatlan túracsapat esetén ajánlott egy 20 m-es biztosító kötelet, egy-két karabinert és egy lapkát is magunkkal vinni, mert a főcsúcs alatti nehezebben mászható (fogásokban szegény, csak tapadó mászással leküzdhető) szakaszon beépített nitteken keresztül könnyen biztosítható a csapat. Erre azonban a 1990-es emlékeim alapján csak az út legvégén jöttem rá, így a biztosításhoz szükséges felszerelést az autókban hagytuk.

Végül ragyogó napsütésben a Mytikas (2914m) megmászása után a Skala csúcsról felmentünk a Skolió (2911m) csúcsra is, majd a völgyet megkerülve jelzés nélküli úton egy jéggel és hóval teli zsombolyt is útba ejtve jutottunk vissza a turistaházhoz levezető útra, majd a házhoz.

Egy hosszabb pihenő és étkezés után lefelé már sokkal gyorsabban lejöttünk a Prionia parkolóhoz az autóinkhoz. Ezt követően egy élvezetes autókázás után esete megismerkedtünk Litochoró városka éjszakai életével, majd a jól megszokott sátrainkban a tengerparton töltöttük az éjszakát.

2007. augusztus 26.  vasárnap:

Vasárnap hajnalban terv szerint a 9 fős csoportunk ketté vált, öt fős csapatommal Makedóián és Szerbián keresztül estére Békéscsabára érkeztünk.

2007. augusztus 26 – 28. vasárnap – kedd

Szikora Mihály a családjával és Szudár Attila vasárnap reggel áttelepültek Görögország Korfú felőli oldalára és további két napot töltött az Adrián.

Izgalmas élményeket gyűjtöttek a görög útviszonyokról, az éjszakai is jól látható erdőtüzekről és a Adriáról, amit remélem az úti beszámoló kiegészítésével ITT KÖZZÉ IS FOGNAK TENNI.

GPS- adatok:

22,3571

Mytikas csúcs

Résztvevők:                                              lakcím

1. Szikora Mihály                             Békéscsaba, Szent Imre u. 18.
  2. Szikora Mihályné
  3. Szikora Csenge
  4. Szudár Attila                                 Békéscsaba, Bartók Béla út 45.
  5. Karsai Mihály                               Békéscsaba, Berzsenyi u. 133.
  6. Bajkán István                                Békéscsaba, Szőlő u.
  7. Simon Katalin                               Orosháza, Árpád u. 35.  symon8@gmail.com
  8. Nagy Norbert                                Orosháza,    nagynorbi.oh@freemail.hu
  9. Gyebrovszki Tamás                    Békéscsaba, Dugonics u.

úra program:

Jelzés: P sáv; táv: 8,5 km; menetidő 5-6 óra

Chalet Vihren
Region: BLAGOEVGRAD Address: North part of PIRIN Mountain; Altitude: 1950 m
Contact details: Radiotelephone, mobile 048 / 86 27 62 (BTA network: 277)

2007. augusztus 21. kedd:

Előző napi útvonalon a Vihren turistaházig 2,0 km; menetidő: fél óra.

Táv: 8 km; Jelzés: K sáv; menetidő: 1,5 óra majd Sárga jelzésen: 0,5 óra.

23      Glavnjiska porta  – Tipic-csúcs – Tevnoto-tengerszem
Jelzés: kőrakások; táv: 6 km; menetidő: 2 óra

Shelter Tevnoto Ezero
Region: BLAGOEVGRAD Address: North part of PIRIN Mountain; Altitude: 2515 m.

2007. augusztus 22. szerda:

2007. augusztus 23. csütörtök:

2007. augusztus 24. péntek:

Az „A” Spilios Agapitos turistaház telefon száma: 00/30-23520 81800
horská služba Olympu (rescue team)                    –23520 42995
horolezecká asociace Litochoro                             – 23520 84200
centrální požární služba                             – 199, – 23510 23333

2007. augusztus 25. szombat:

Gyakorlatlan túracsapat esetén ajánlott egy 20 m-es biztosító kötelet, egy-két karabinert és egy lapkát is magunkkal vinni, mert a főcsúcs alatti nehezebben mászható (fogásokban szegény, csak tapadó mászással leküzdhető) szakaszon beépített nitteken keresztül könnyen biztosítható a csapat. Erre azonban a 1984-es emlékeim alapján csak az út legvégén jöttem rá, így a biztosításhoz szükséges felszerelést az autókban hagytuk.

2007. augusztus 26. vasárnap:

22,3571

Mytikas csúcs

Résztvevők:                                              lakcím

1. Szikora Mihály                             Békéscsaba, Szent Imre u. 18.

1. Szikora Mihályné
  2. Szikora Csenge
  3. Szudár Attila                                 Békéscsaba, Bartók Béla út 45.
  4. Karsai Mihály                               Békéscsaba, Berzsenyi u. 133.
  5. Bajkán István                                Békéscsaba, Szőlő u.
  6. Simon Katalin                              Orosháza, Árpád u. 35.  symon8@gmail.com
  7. Nagy Norbert                               Orosháza,    nagynorbi.oh@freemail.hu
  8. Gyebrovszki Tamás Békéscsaba, Dugonics u.