2008. október KTE szakmai kirándulás Herkulesfürdőre
KTE szakmai kirándulás 2008. október 10-12.
Képek a PICASA képtárban.
Válogatás: Paulik Mihály, Kucsara Tibor, Perei Árpád, Karsai Mihály fotóiból.
A Közlekedéstudományi Egyesület Békés Megyei Területi Szervezete szakmai kirándulást szervezett Temesvárra és Herkulesfürdőre, továbbá Oravicabánya – Stájerlak-Anina között 1863-ban épült első magyar hegyi vasút megtekintésére.
Egy nagyon küzdelmes kirándulást sikerült teljesítenünk, szinte végig az útépítésekkel, úthibákkal és az idővel kellett hadakoznunk.
Szabó Lajos békéscsabai vállalkozó két autóbuszával, egy 44 és egy 34 férőhelyes autóbusszal indultunk útnak.
2008. október 10. péntek reggel 6,oo óra, Békéscsabáról a Nemzeti Közlekedési Hatóság Szarvasi úti telephelyéről, majd a buszállomás melletti Penny Market parkolóból indultunk el, azaz fél óra késéssel, két utasra várakozva – akik végül nem is akartak velünk jönni – haladtunk Gyula Varsandi határig, ahol Sajben Pál útlevelére kellett újabb fél órát várnunk. Szerencsére Temesvár Városi Önkormányzat már korábban lemondta a 9,oo órára tervezet szakmai találkozót, mert erről bőven lekéstünk volna. A városi közlekedési kollégákat is meg tudom érteni, hogy nem akartak túl sok eredménnyel büszkélkedni, hiszen a Temesvár belvárosban Budapestet is túlszárnyaló közlekedési dugókat tapasztaltunk.
A program szervezésében közreműködő Schultes Gabriella segítségével sikerült felkérni Vicze Károly történelemtanár urat, aki nagy átéléssel tartott számunkra városismertetőt és a Temesvári Református Egyház fiatal lelkésze megszívlelendő gondolataira szerintem még sokáig emlékezni fogunk.
A város magyar vonatkozásait kiemelő városnézés során megnézhettük a Hunyadi-kastélyt, Európa első 1884-ben megépített közvilágítását, Bólyai János matematikus és Klapka György emléktábláját, régi városközpontban az Unirii téren a Losonczy-téren (vagy Dóm-téren) a Szent György Római Katolikus Székesegyházat és a szerb ortodox székesegyházat. További sétánk során találkoztunk az 1989-es forradalom ortodox egyházzal és a református egyházzal kapcsolatos emlékhelyeivel, a város új főterével, a Victória tér nevezetességeivel, valamint felkerestük Dózsa György kivégzésének a helyszínén felállított emlékhelyet is.
Temesvárról ismét jelentős késéssel sikerült elindulnunk az E70-es (5-ös számú) főúton Karánsebes, Herkulesfürdő felé, amit tovább növelt a 180 km-es szakaszon szinte végig útlezárásokkal tarkított útépítési munka.
Herkulesfürdőn a Magic penzióhoz és a Trandafilor szállóhoz kora délután helyett éppen vacsorára sikerült megérkeznünk, ahol Schultes Gabriella közreműködésével fennakadás nélkül sikerült a szobákat szétosztani és az étkezéseknél is nagy segítségünkre volt a rendelések összeállításánál és a fizetésnél is.
2008. október 11. szombat, Herkulesfürdő
A Cserna folyó völgyében levő melegforrásokat már a rómaiak is ismerték. Herkulesnek templomot és oltárt emeltek itt, aki a melegforrások istene volt. Fürdőjét valószínűleg Traianus császár építtette, ásatásakor Herkules szobrok és fogadalmi táblák kerültek elő. A rómaiak után fürdője elpusztult és feledésbe merült, de a 19. században ismét kiépült. Ekkor épültek elegáns barokk palotái, melyek mára nagyrészt lepusztultak. 1910-ben 517 magyar, román és német lakosa volt. A trianoni békeszerződésig Krassó-Szörény vármegye Orsovai járásához tartozott. A régi üdülőteleptől kissé távolabb az 1970-es években hatalmas modern házakból új fürdőtelep épült fel.
Autóbuszainkkal a Cserna-völgyében egy víztározót megkerülve jutottunk a Ceszna-völgy bejáratához. Innen Perei Árpád vezetésével egy 300 m-es szintkülönbségű nagyobb fizikai állóképességet igénylő emelkedő után értük el a varázslatosan szép Ceszna-völgyet.
Sajnos az erős emelkedőn a hegyi túrákhoz nem szokott társaság kétharmada „elvérzett”, így nem tudták megcsodálni a szemtelenül ágaskodó bánáti fenyőket,az impozáns mészkősziklás szurdokvölgyet és a végén a vízi malmot a vízesésben ereszkedő hegymászó csoporttal.
Térkép: Cserna-völgy térképe
Visszafelé az autóbusszal megálltunk Herkulesfürdő szélén a Hét vezér forrás mellett, ahol a meleg vizes beton medencékbe a zsúfoltság és a mostoha körülmények miatt csak kevesen merészkedtünk be. A forró vizes fürdő és a még forróbb vizű zuhany néhányunknak azért jól esett. Délután több kisebb csoportra szakadva a Római Hotelben, Ferdinánd Hotelben 50 fokos gyógyvízben, néhányan a város fölötti Fehér-kereszthez gyalogolva, illetve városnézéssel töltöttük.
Vacsora után egy kisebb csoporttal visszatértünk a Cseszna völgyében a Hét vezér forrás környékére és a patakmederből leválasztott forró gyógyvizes szabadtéri strandon fürödtünk éjfélig, illetve hárman – négyen reggel hatig.
2008. október 12. vasárnap
Reggel a szállásadóktól és Schultes Gabriellától való elköszönés után pontos időben sikerült elindulnunk. Az Al-Dunai autóbuszos kirándulást a Sipi-szorosban álló Vaskapu erőművel egészítettük ki, ami talán hiba volt, mert az összeszedett két órás késéssel a Nagy-Kazán-szoroshoz vezető gyalogtúra ideje és minden egyéb tartalék időnk is elfogyott.
A Nagy-Kazán-szoros és a Galambóci-szoros közötti Al-Duna szakasz szépségeit így csak futólag tudtuk megnézni, hogy elérjük Oravicáról induló hegyi vonatot.
A közel 200 km-es buszozás közben (20-30 km-t makadám úton is haladtunk) végig volt esélyünk a tervezett vonat elérésére, de a szerencsénk a végén cserbenhagyott.
Oravicáról taxis felvezetéssel ugyan megelőztük a hegyi vonatot, de nem volt esélyünk a vasúti átjáróban a vonatra felszállni.
Demokratikus döntést követően az egyik autóbuszban utazók a haza utazás mellett döntöttek, a másik autóbusszal két óra késéssel Aninából vissza Oravica felé megcsodálhattuk a 1863-ban átadott vasútvonalat, az alagutakat a viaduktokat, valamint a gyönyörű hegyvidéki környezetet.
Az Oravica–Anina vasút 1863-ban készült el és a maga korában kiemelkedő teljesítménynek számított. A 33 km hosszú vonal szintkülönbsége 339 méter, különlegessé az átvágások, töltések, védőfalak, kanyarok sokasága teszi. 863 méternyi hosszúságban tíz viadukton és összesen 2084 méternyi alagúton halad át. A tereptárgyak építésében friuli kőművesek működtek közre. A vasútvonalat építésekor „bánáti Semmeringnek” nevezték. A vonalon naponta három vonat közlekedik.
Este tizenegy óra körül érkeztünk vissza Békéscsabára. Összefoglalva az igen fárasztó, kicsit rohanós kirándulást követően, ahogy az idő telik, remélem egyre inkább, csak a szép emlékek maradnak meg.
Kirándulást támogatták:
FORG-TECH Kft., Békéscsaba, Dr. Becsey O. u. 10-12.
CSABA-ÉP Kft, Békéscsaba, Irányi u. 3.
MIKE’S Mérnöki Iroda, Békéscsaba, Fácán köz 1.
Résztvevők névsora:
Szoba |
Busz |
||
Név |
Szakcsoport |
Dudás György | Autóbuszközlekedési |
T2-1 |
A |
Dudásné Bertók Margit | Autóbuszközlekedési |
T2-1 |
A |
Nagy Lászlóné | Autóbuszközlekedési |
M3-1 |
A |
Kocziszky Lászlóné | Autóbuszközlekedési |
M3-1 |
A |
|
|
||
Vecsernyés János | Vasútgépész |
T2-2 |
A |
Vecsernyés Jánosné | Vasútgépész |
T2-2 |
A |
Fehér Sándor | Vasútgépész |
T2-3 |
A |
Kaszai Krisztina | Vasútgépész |
T2-3 |
A |
Takács Zsolt | Vasútgépész |
M4-1 |
A |
Zolnai György | Vasútgépész |
M4-1 |
A |
Petrovszkiné Pavelka Éva | Vasútgépész |
M3-1 |
A |
|
|
||
Dézsi Gábor | Ifjúsági |
M4-2 |
A |
Miklya Tamás | Ifjúsági |
T2-16 |
B |
|
|
||
Szabó László | Vasúti |
T2-4 |
B |
Szabó Lászlóné | Vasúti |
T2-4 |
B |
Kiss Károly | Vasúti |
T2-5 |
B |
Polcz Ágnes | Vasúti |
T2-5 |
B |
Berta Tibor | Vasúti |
T2-6 |
B |
Bertáné Töreky Márta | Vasúti |
T2-6 |
B |
Szabó Ferenc | Vasúti |
T2-7 |
B |
Szabóné Búza Erzsébet | Vasúti |
T2-7 |
B |
Tóth Lászlóné | Vasúti |
M3-2 |
B |
Hoffmann Józsefné | Vasúti |
M3-2 |
B |
Gortkó Pálné | Vasúti |
M3-2 |
B |
Szabó Imre | Vasúti |
T2-16 |
B |
Németh Pál | Vasúti |
T2-17 |
B |
Turák Ákos | Vasúti |
T2-17 |
B |
|
|
||
Virág Mihály | Közúti |
M2-1 |
A |
Virágné Besenyei Magdolna | Közúti |
M2-1 |
A |
Szénási György | Közúti |
M2-2 |
A |
Szénási Györgyné | Közúti |
M2-2 |
A |
Nagy Béla | Közúti |
M2-3 |
A |
Nagy Béláné | Közúti |
M2-3 |
A |
Liptákné Kovács Ibolya | Közúti |
M3-3 |
A |
Vanyó Anna | Közúti |
M3-3 |
A |
Subasicz Imréné Dóra | Közúti |
M3-3 |
A |
Nagy Terézia | Közúti |
M2-4 |
A |
Tuska Mihály | Közúti |
M2-4 |
A |
Kucsara Tibor | Közúti |
M4-2 |
A |
Gácsi László | Közúti |
M4-2 |
A |
Szabó Lajos | Közúti |
T2-18 |
A |
|
|
||
Paulik Mihály | Hatósági |
T2-8 |
A |
Paulik Mihályné Erzsike | Hatósági |
T2-8 |
A |
Bába Sándor | Hatósági |
M2-5 |
A |
Bacsó Lajopsné Zsuzsa | Hatósági |
M2-5 |
A |
Dobókői György | Hatósági |
M2-6 |
A |
Fityik Ágnes | Hatósági |
M2-6 |
A |
Dr. Szeberényi Andor | Hatósági |
M2-7 |
A |
Dr. Szeberényi Andorné | Hatósági |
M2-7 |
A |
Fabó István | Hatósági |
M2-8 |
A |
Melian Judit | Hatósági |
M2-8 |
A |
Dr. Bíró Mariann | Hatósági |
M2-9 |
A |
Dr. Iszály György | Hatósági |
M2-9 |
A |
Karsai Mihály | Hatósági |
M5-1 |
A |
Tótka Sándor | Hatósági |
M4-2 |
A |
Sajben Pál | Hatósági |
T2-18 |
A |
Knyihár Krisztián | Hatósági |
M4-1 |
A |
Maláta Ferenc | Hatósági |
M4-1 |
A |
|
|
||
Debreczeni Lajos | Emberi tényező |
T2-9 |
B |
Debreczeniné Sódar Tünde | Emberi tényező |
T2-9 |
B |
Pap András | Emberi tényező |
T2-10 |
B |
Pap Enikő | Emberi tényező |
T2-10 |
B |
Gabnainé László Diána | Emberi tényező |
T2-11 |
B |
Deák Lajosné | Emberi tényező |
T2-11 |
B |
Dér Antal | Emberi tényező |
T2-12 |
B |
R.Nagy Tibor | Emberi tényező |
T2-12 |
B |
Szekeres Pál | Emberi tényező |
T2-13 |
B |
Szekeresné Dr. Rusznák Jolán | Emberi tényező |
T2-13 |
B |
Szeredi Péter | Emberi tényező |
T2-14 |
B |
Komlósi Ferenc | Emberi tényező |
T2-14 |
B |
Uhrin Lajos | Emberi tényező |
T2-15 |
B |
Uhrinné Tímár Éva | Emberi tényező |
T2-15 |
B |
|
|
||
Perei Árpád | túravezető |
M5-1 |
B |
Farkas Gyöngyi | túrázó |
M5-1 |
B |
Tóth Sándor | túrázó |
M5-1 |
B |
Schultes Gabriella | tolmács |
M5-1 |
A |
|
|
||
Gépkocsivezetők 44-es busz |
T2-19 |
A |
|
Gépkocsivezetők 34-es busz |
T2-19 |
B |