Karsai Mihály honlapja

Természetjárás, sízés, magashegyi túrák
Subscribe

2008. október KTE szakmai kirándulás Herkulesfürdőre

december 19, 2009 By: admin Category: Céges és KTE túrák

KTE szakmai kirándulás 2008. október 10-12.

Képek a PICASA képtárban.
Válogatás: Paulik Mihály, Kucsara Tibor, Perei Árpád, Karsai Mihály fotóiból.

A Közlekedéstudományi Egyesület Békés Megyei Területi Szervezete szakmai kirándulást szervezett Temesvárra és Herkulesfürdőre, továbbá Oravicabánya – Stájerlak-Anina között 1863-ban épült első magyar hegyi vasút megtekintésére.

Egy nagyon küzdelmes kirándulást sikerült teljesítenünk, szinte végig az útépítésekkel, úthibákkal és az idővel kellett hadakoznunk.

Szabó Lajos békéscsabai vállalkozó két autóbuszával, egy 44 és egy 34 férőhelyes autóbusszal indultunk útnak.

2008. október 10. péntek reggel 6,oo óra, Békéscsabáról a Nemzeti Közlekedési 01_Gerhard-02Hatóság Szarvasi úti telephelyéről, majd a buszállomás melletti Penny Market parkolóból indultunk el, azaz fél óra késéssel, két utasra várakozva –  akik végül nem is akartak velünk jönni – haladtunk  Gyula Varsandi határig, ahol Sajben Pál útlevelére kellett újabb fél órát várnunk. Szerencsére Temesvár01_Kat-Szek-08 Városi Önkormányzat már korábban lemondta a 9,oo órára tervezet szakmai találkozót, mert erről bőven lekéstünk volna. A városi közlekedési kollégákat is meg tudom érteni, hogy nem akartak túl sok eredménnyel büszkélkedni, hiszen a Temesvár belvárosban Budapestet is túlszárnyaló közlekedési dugókat tapasztaltunk.

A program szervezésében közreműködő Schultes Gabriella segítségével sikerült felkérni Vicze Károly történelemtanár urat, aki nagy átéléssel tartott számunkra városismertetőt és a 01_Unirii-19Temesvári Református Egyház fiatal lelkésze megszívlelendő gondolataira szerintem még sokáig emlékezni fogunk.

A város magyar vonatkozásait kiemelő városnézés során megnézhettük a Hunyadi-kastélyt, Európa első 1884-ben megépített közvilágítását, Bólyai János matematikus és Klapka György emléktábláját, régi városközpontban az Unirii téren a Losonczy-téren (vagy Dóm-téren) a 01_Victoria-05Szent György Római Katolikus Székesegyházat és a szerb ortodox székesegyházat. További sétánk során találkoztunk az 1989-es forradalom ortodox egyházzal és a református egyházzal kapcsolatos emlékhelyeivel, a város új főterével, a Victória tér nevezetességeivel, valamint felkerestük Dózsa György kivégzésének a helyszínén felállított emlékhelyet is.

02_P1140831Temesvárról ismét jelentős késéssel sikerült elindulnunk az E70-es (5-ös számú) főúton Karánsebes, Herkulesfürdő felé, amit tovább növelt a 180 km-es szakaszon szinte végig útlezárásokkal tarkított útépítési munka.

Herkulesfürdőn a 03_01_P1150004Magic penzióhoz és a Trandafilor szállóhoz kora délután helyett éppen vacsorára sikerült megérkeznünk, ahol Schultes Gabriella 03_02_P1040144közreműködésével fennakadás nélkül sikerült a szobákat szétosztani és az étkezéseknél is nagy segítségünkre volt a rendelések összeállításánál és a fizetésnél is.

2008. október 11. szombat, Herkulesfürdő

04_01_ Herhulesfürdő modern szállodákkalA Cserna folyó völgyében levő melegforrásokat már a rómaiak is ismerték. Herkulesnek templomot és oltárt emeltek itt, aki a melegforrások istene volt. Fürdőjét valószínűleg Traianus császár építtette, ásatásakor Herkules szobrok és fogadalmi táblák kerültek elő. A rómaiak után fürdője 04_15_P1140931elpusztult és feledésbe merült, de a 19. században ismét kiépült. Ekkor épültek elegáns barokk palotái, melyek mára nagyrészt lepusztultak. 1910-ben 517 magyar, román és német lakosa volt. A trianoni békeszerződésig Krassó-Szörény vármegye Orsovai járásához tartozott. A régi üdülőteleptől kissé távolabb az 1970-es években hatalmas modern házakból új fürdőtelep épült fel.

05_24_DSC03306Autóbuszainkkal a Cserna-völgyében egy víztározót megkerülve jutottunk a Ceszna-völgy bejáratához. Innen Perei Árpád vezetésével egy 300 m-es szintkülönbségű nagyobb fizikai állóképességet igénylő emelked05_05_P1040157ő után értük el a varázslatosan szép Ceszna-völgyet.

Sajnos az erős emelkedőn a hegyi túrákhoz nem szokott társaság kétharmada „elvérzett”, így nem tudták megcsodálni a szemtelenül ágaskodó bánáti fenyőket,05_40_P1040244az impozáns mészkősziklás szurdokvölgyet és a végén a vízi malmot a vízesésben ereszkedő hegymászó csoporttal.

Térkép: Cserna-völgy térképe

Visszafelé az autóbusszal megálltunk Herkulesfürdő szélén a Hét vezér forrás mellett, ahol a  meleg vizes beton medencékbe a zsúfoltság és a mostoha körülmények miatt csak06_02_DSC03315 kevesen merészkedtünk be. A forró vizes fürdő és a még forróbb vizű zuhany néhányunknak azért jól esett. Délután több kisebb csoportra szakadva a Római Hotelben, Ferdinánd Hotelben 50 fokos gyógyvízben, néhányan a város fölötti Fehér-kereszthez gyalogolva, illetve városnézéssel töltöttük.

Vacsora után egy kisebb csoporttal visszatértünk a Cseszna völgyében a Hét vezér forrás környékére és a patakmederből leválasztott forró gyógyvizes szabadtéri strandon fürödtünk éjfélig, illetve hárman – négyen reggel hatig.07_18_P1140904

2008. október 12. vasárnap

Reggel a szállásadóktól és Schultes Gabriellától való elköszönés után pontos időben sikerült elindulnunk. Az Al-Dunai autóbuszos kirándulást a Sipi-szorosban álló Vaskapu 08_13_P1150010erőművel egészítettük ki, ami talán hiba volt, mert az összeszedett két órás késéssel a Nagy-Kazán-szoroshoz vezető gyalogtúra ideje és minden egyéb tartalék időnk is elfogyott.

A Nagy-Kazán-szoros és a Galambóci-szoros közötti Al-Duna szakasz szépségeit így csak futólag tudtuk megnézni, hogy elérjük Oravicáról induló hegyi vonatot.

A közel 200 km-es buszozás közben (20-30 km-t makadám úton is haladtunk) végig volt esélyünk a tervezett vonat elérésére, de a szerencsénk a végén cserbenhagyott.

Oravicáról taxis felvezetéssel ugyan megelőztük a hegyi vonatot, de nem volt esélyünk a vasúti átjáróban a vonatra felszállni.

09_17_P1040414Demokratikus döntést követően az egyik autóbuszban utazók a haza utazás mellett döntöttek, a másik autóbusszal két óra késéssel Aninából vissza Oravica felé megcsodálhattuk a 1863-ban átadott vasútvonalat, az alagutakat a viaduktokat, valamint a gyönyörű hegyvidéki környezetet.09_23_P1040412

Az Oravica–Anina vasút 1863-ban készült el és a maga korában kiemelkedő teljesítménynek számított. A 33 km hosszú vonal szintkülönbsége 339 méter, különlegessé az átvágások, töltések, védőfalak, kanyarok sokasága teszi. 863 méternyi hosszúságban tíz viadukton és összesen 2084 méternyi alagúton halad át. A tereptárgyak építésében friuli kőművesek működtek közre. A vasútvonalat építésekor „bánáti Semmeringnek” nevezték. A vonalon naponta három vonat közlekedik.

Este tizenegy óra körül érkeztünk vissza Békéscsabára. Összefoglalva az igen fárasztó, kicsit rohanós kirándulást követően, ahogy az idő telik, remélem egyre inkább, csak a szép emlékek maradnak meg.

Kirándulást támogatták:
FORG-TECH Kft., Békéscsaba, Dr. Becsey O. u. 10-12.
CSABA-ÉP Kft, Békéscsaba, Irányi u. 3.
MIKE’S Mérnöki Iroda, Békéscsaba, Fácán köz 1.

Résztvevők névsora:

Szoba

Busz

Név

Szakcsoport

Dudás György Autóbuszközlekedési

T2-1

A

Dudásné Bertók Margit Autóbuszközlekedési

T2-1

A

Nagy Lászlóné Autóbuszközlekedési

M3-1

A

Kocziszky Lászlóné Autóbuszközlekedési

M3-1

A

Vecsernyés János Vasútgépész

T2-2

A

Vecsernyés Jánosné Vasútgépész

T2-2

A

Fehér Sándor Vasútgépész

T2-3

A

Kaszai Krisztina Vasútgépész

T2-3

A

Takács Zsolt Vasútgépész

M4-1

A

Zolnai György Vasútgépész

M4-1

A

Petrovszkiné Pavelka Éva Vasútgépész

M3-1

A

Dézsi Gábor Ifjúsági

M4-2

A

Miklya Tamás Ifjúsági

T2-16

B

Szabó László Vasúti

T2-4

B

Szabó Lászlóné Vasúti

T2-4

B

Kiss Károly Vasúti

T2-5

B

Polcz Ágnes Vasúti

T2-5

B

Berta Tibor Vasúti

T2-6

B

Bertáné Töreky Márta Vasúti

T2-6

B

Szabó Ferenc Vasúti

T2-7

B

Szabóné Búza Erzsébet Vasúti

T2-7

B

Tóth Lászlóné Vasúti

M3-2

B

Hoffmann Józsefné Vasúti

M3-2

B

Gortkó Pálné Vasúti

M3-2

B

Szabó Imre Vasúti

T2-16

B

Németh Pál Vasúti

T2-17

B

Turák Ákos Vasúti

T2-17

B

Virág Mihály Közúti

M2-1

A

Virágné Besenyei Magdolna Közúti

M2-1

A

Szénási György Közúti

M2-2

A

Szénási Györgyné Közúti

M2-2

A

Nagy Béla Közúti

M2-3

A

Nagy Béláné Közúti

M2-3

A

Liptákné Kovács Ibolya Közúti

M3-3

A

Vanyó Anna Közúti

M3-3

A

Subasicz Imréné Dóra Közúti

M3-3

A

Nagy Terézia Közúti

M2-4

A

Tuska Mihály Közúti

M2-4

A

Kucsara Tibor Közúti

M4-2

A

Gácsi László Közúti

M4-2

A

Szabó Lajos Közúti

T2-18

A

Paulik Mihály Hatósági

T2-8

A

Paulik Mihályné Erzsike Hatósági

T2-8

A

Bába Sándor Hatósági

M2-5

A

Bacsó Lajopsné Zsuzsa Hatósági

M2-5

A

Dobókői György Hatósági

M2-6

A

Fityik Ágnes Hatósági

M2-6

A

Dr. Szeberényi Andor Hatósági

M2-7

A

Dr. Szeberényi Andorné Hatósági

M2-7

A

Fabó István Hatósági

M2-8

A

Melian Judit Hatósági

M2-8

A

Dr. Bíró Mariann Hatósági

M2-9

A

Dr. Iszály György Hatósági

M2-9

A

Karsai Mihály Hatósági

M5-1

A

Tótka Sándor Hatósági

M4-2

A

Sajben Pál Hatósági

T2-18

A

Knyihár Krisztián Hatósági

M4-1

A

Maláta Ferenc Hatósági

M4-1

A

Debreczeni Lajos Emberi tényező

T2-9

B

Debreczeniné Sódar Tünde Emberi tényező

T2-9

B

Pap András Emberi tényező

T2-10

B

Pap Enikő Emberi tényező

T2-10

B

Gabnainé László Diána Emberi tényező

T2-11

B

Deák Lajosné Emberi tényező

T2-11

B

Dér Antal Emberi tényező

T2-12

B

R.Nagy Tibor Emberi tényező

T2-12

B

Szekeres Pál Emberi tényező

T2-13

B

Szekeresné Dr. Rusznák Jolán Emberi tényező

T2-13

B

Szeredi Péter Emberi tényező

T2-14

B

Komlósi Ferenc Emberi tényező

T2-14

B

Uhrin Lajos Emberi tényező

T2-15

B

Uhrinné Tímár Éva Emberi tényező

T2-15

B

Perei Árpád túravezető

M5-1

B

Farkas Gyöngyi túrázó

M5-1

B

Tóth Sándor túrázó

M5-1

B

Schultes Gabriella tolmács

M5-1

A

Gépkocsivezetők  44-es busz

T2-19

A

Gépkocsivezetők  34-es busz

T2-19

B

Leave a Reply